tisdag 18 mars 2008

Varför?

Jag anser mig vara en ganska överseende människa. Jag går ihop med de flesta. Jag är anpassningsbar. Men, för det finns ett men, det finns ju gränser även för mig. Det finns något hos vissa som triggar igång mig som en iller. Jag kommer nu lista tre människor som jag rakt från hjärtat helt ärligt kan säga att jag är på gränsen att hata. Och det är hårda ord min vän, inte ofta jag yttrar dom. Så de borde känna sig ärade. Men det har de väl inte vett till. Ett litet varför jag gör den här listan är för att kunna urskilja någon slags röd tråd. Jag vill gärna veta vad det är som gör mig så otroligt provocerad. Jag tar tacksamt emot hjälp.

#3: Jan Björklund har jag starkt ogillat sen jag för första gången fick syn på honom. Faktiskt. Och värre blev det när han började orera om betygsättning i allt tidigare ålder. Och mera prov. Och mera makt åt läraren. Respekt för läraren för fan. Oja.


#2: Ebba von Sydow. Du ska bara veta hur pass arg jag var när hon satt i tvsoffan den där dagen med glansiga läppar och ord. Då hon fnittrade lite stolt om hur mycket hennes väskor och skor kostar. Det är mig ett mysterium hur hon kan få hålla på. Fattar inte de små att hon bara är just glansig?

#1: Här är hon vars blotta åsyn gör mig helt skogstokig. Hon vars röst som så många gången förstört mina fina radiostunder. Hon som nästlat sig in i min frizon p1. Annika Lantz! Vafan har en sån som hon att göra på p1? Jag kommer fortfarande ihåg hur jag var tvungen att lyssna på hennes nervösa, osjälvsäkra svammel på bussen en gång. Och jag kunde liksom inte gå av. För det var min första tanke. Så hemsk är hon. Om inte värre.


Bilder från internetbokhandeln, annemariekorling.blogspot.com, ungfarbror.blogsopt.com

Inga kommentarer: